Pressmeddelande: Amason startar skrikring för Popkollo

Vi har under den senaste veckan i media och på sociala medier kunnat följa reaktionerna efter att Dagens Nyheter uppmärksammat att Zara Larsson trots att hon toppar Spotify-listan över de artister som bokats till Bråvalla inte stått med på festivalaffischerna. I den efterföljande debatten lyftes frågan till att handla om jämställdhet på scenerna överlag och flera artister har gjort publika uttalanden under hashtaggen #backazara för att stötta Zara Larsson och uppmärksamma den skeva könsfördelningen på festivalerna.

Bandet Amason bestämde sig för att skänka en del av sitt gage från sommarens festivaler för att stödja Popkollo och startade samtidigt kampanjen #skrikring för att uppmana andra artister att haka på.

— Jag är själv involverad i Popkollo Falun och tycker att Popkollo är ett så konkret sätt att göra verklig förändring. På Popkollo vill vi ge tjejer lika mycket förutsättning som killar ha att utvecklas som musiker, starta band och göra musik. Mina bandkamrater tyckte det var en självklarhet att ge pengar till Popkollo, säger Amanda Hollingby, artist, musiker och låtskrivare i bandet Amason.

Hittills har artister som First Aid Kit, Tallest Man on Earth, Markus Krunegård, Alice Boman, Hey Elbow, The Tarantula Waltz och This is head hakat på kampanjen och skickat utmaningen vidare. Utmaningen – som går ut på att filma ett skrik och lägga upp på Instagram under hashtaggen #skrikring har nu skickats vidare till flera artister. Hanna Rothelius, Utvecklings- och finansieringsansvarig på Popkollo uppskattar initiativet.

— Vi kämpar hela tiden för att få ekonomin att gå ihop för att kunna göra våra kollon. Vi tycker det är viktigt att alla som vill och behöver åka på Popkollo ska kunna göra det och låter därför deltagarna själva bestämma hur mycket de kan betala i deltagaravgift. Den absolut största delen av arbetet med Popkollo sker ideellt och kollona arrangeras av ideella föreningar så varje krona går direkt till verksamheten. Vi är jättetacksamma för att artister vill ge av sitt gage men vill samtidigt understryka att många artister också kämpar ekonomiskt och kanske inte har möjlighet att ge bort sina pengar. Vi ser gärna att utmaningen också tas vidare av företag och privatpersoner som har resurser och som vill stötta oss.

Följ kampanjen på Instagram under #skrikring eller på supportpopkollo.se.

12 juli 2015

Aktuellt från Popkollo

Inställt i Göteborg

Tyvärr har vi fått ställa in Popkollo Vuxen i Göteborg, som skulle ha startat nästa (…)

Kollon att söka till i andra antagningsperioden

Andra antagningsperioden stänger 10/4 och tills dess kan du söka plats på:

Botkyrka 12 – 18 juni. Dagkollo med inriktning Hip Hop
Upplands Väsby 18 – 22 juni. Dagkollo med inriktning Punk / Metal
Falköping 26 – 30 juni. Dagkollo
Göteborg, Bagarens 4- 8 juli. Dagkollo
Botkyrka 10 – 15 juli. Dagkollo.

Nu är första antagningsomgången klar

Ni som har blivit antagna, och era målsmän, har fått beskedet skickat till era e-postadresser.

Även reserverna är meddelade.

Inställt sportlovskollo i Umeå

På grund av lågt söktryck har vi tyvärr blivit tvungna att ställa in veckans sportlovskollo (…)

20 februari

Ledig tjänst i Göteborg

Popkollo Göteborg befinner sig just nu i ett expansivt skede, och 2017 kommer med mer spännande (…)

10 februari

Nu öppnar vi anmälan till sommarens popkollon!

Äntligen! Nu har vi laddat kalendern full av sommarkollon, och anmälan är öppen. Dags att (…)

31 januari

Sara och Samantha gästar Popkollos Rikskonferens 2017

I år lanserar vi folkmusik som en ny inriktning i Popkollos sommarkollorepertoar. Så vad passar (…)

13 januari

Nominera till Popkollos riksstyrelse!

Inför årsmötet och tillsättandet av kommande års riksstyrelse i februari söker vi nu med ljus (…)

9 januari

Sjung i kör med Popkolloledare!

Är du tjej/kvinna/transperson som vill sjunga i kör i Popkollo-anda? Nu drar nya terminen för (…)

22 december

Jobba på Popkollos Rikskansli!

Just nu söker vi efter en Marknadsförings- och kommunikationsansvarig för ett vikariat om 50% under perioden 13 februari–31 december 2017.