Pressmeddelande: ​Popkollo engagerar musikbranschen i kampen för jämställd musikproduktion

Efter tolv års arbete för en jämställd musikscen har Riksorganisationen Popkollo under det senaste året valt att rikta en extra strålkastare mot den starkt mansdominerade producentrollen. Nu är utmaningen att få branschen med på tåget för att kunna driva arbetet vidare.

– För oss är det en självklarhet att aktivt bidra till det viktiga arbete som Popkollo gör och stötta den stora möjligheten dom skapar för unga talanger inom yrket, säger Per Sundin på Universal Music AB.Projektet Vem kan bli producent startade för ett drygt år sedan och är Popkollos stora satsning för att bryta den rådande mansdominansen på området musikproduktion.

– Även om vi ser fler kvinnor och transpersoner än någonsin i rollen som musiker, låtskrivare och artister så såg vi en stor brist på förebilder i producentrollen, och det ville vi göra något åt, säger Åsa Johnsen, då verksamhetsansvarig på Popkollo och initiativtagare till projektet, idag innehållsansvarig för Vem kan bli producent.

– Producenten sitter på en nyckelroll i musikvärlden, och har mycket att göra med vad som får synas och vilka normer som bekräftas och reproduceras. En musiker/artist som själv producerar har dessutom större makt över hur musiken i slutändan framställs. Att fokusera på att jämställa en sådan position bidrar förhoppningsvis till en jämställande effekt på bred front i musikvärlden, säger Åsa Johnsen.

Stommen i Vem kan bli producent är ett 8 månader lång producentprogram för tjejer och transpersoner över 18 år. Intresset var stort när anmälan öppnade i höstas och nyligen utexaminerades 14 nyblivna producenter från premiärupplagan.

– Jag har upplevt Popkollos producentprogram som väldigt inspirerande! De regelbundna träffarna där jag fått chans att träffa andra kvinnor som producerar har varit avgörande för motivationen att fortsätta skapa, säger Rojda Sahin, en av producentprogrammets deltagare.

Utöver programmet har Vem kan bli producent också arbetat med att utveckla Popkollo Producent – en ny inriktning inom Popkollos kolloverksamhet för unga, vidareutbildat Popkollos ledare inom teknik och musik samt undersökt möjligheten att bygga en studio för och med tjejer och transpersoner.

Uppstarten av Vem kan bli producent finansierades med stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse. När nu projektet går in i sin andra fas sätter Popkollo sitt hopp till att musik-anknutna branschaktörer ska ta vid och vara med och bidra till projektets utveckling och fortlevnad. Redan nu finns Benny Anderssons studio Riksmixningsverket, Sony Music, Universal Music Sweden och Warner Music på listan över samarbetspartners och förhoppningen är att fler aktörer ska se vikten av att engagera sig i arbetet.

– Det har visat sig på ett brett spektrum att diskriminering inte på något sätt är lönsamt i någon bransch. Ska Sverige fortsätta var ledande inom musik så är det dags att lägga i en ny växel, till exempel genom att se till att inga unga talanger sorteras bort för att dom råkar vara kvinnor. Kan jag på något sätt hjälpa till med det arbetet så gör jag det gärna säger Linn Fijal, studiochef på Riksmixningsverket.

Kontakt Vem kan bli producent:

Cindy Lee, projektledare
cindy.lee@popkollo.se
www.vemkanbliproducent.com
@vem_kan_bli_producent

Kontakt Popkollo:

Hanna Rothelius, sponsrings- och samarbetsansvarig
hanna.rothelius@popkollo.se
www.popkollo.se
@popkollo

P A R T N E R S K A P
Popkollo använder sig genomgående av en glidande skala på deltagaravgiften för att göra det möjligt för alla i vår målgrupp, oavsett ekonomiska förutsättningar, att vara med i vår verksamhet. Deltagaravgiften på Popkollos Producentprogram är 6000 -15 000 kr medan den egentliga kostnaden per deltagarplats är ca. 25 000 kr. Subventioneringen är möjlig tack vare samarbeten med sponsorer och partners.

Vi söker nu ytterligare minst två partners à minst 75 000 kr som kan bidra till att lyfta fram fler tjejer och transpersoner som musikproducenter.

23 juni 2016

Aktuellt från Popkollo

10 februari

Nu öppnar vi anmälan till sommarens popkollon!

Äntligen! Nu har vi laddat kalendern full av sommarkollon, och anmälan är öppen. Dags att (…)

31 januari

Sara och Samantha gästar Popkollos Rikskonferens 2017

I år lanserar vi folkmusik som en ny inriktning i Popkollos sommarkollorepertoar. Så vad passar (…)

13 januari

Nominera till Popkollos riksstyrelse!

Inför årsmötet och tillsättandet av kommande års riksstyrelse i februari söker vi nu med ljus (…)

9 januari

Sjung i kör med Popkolloledare!

Är du tjej/kvinna/transperson som vill sjunga i kör i Popkollo-anda? Nu drar nya terminen för (…)

22 december

Jobba på Popkollos Rikskansli!

Just nu söker vi efter en Marknadsförings- och kommunikationsansvarig för ett vikariat om 50% under perioden 13 februari–31 december 2017.

11 november

Popkollo Hultsfred lägger verksamheten på is

Efter 14 säsonger med hårt arbete har vår äldsta lokalförening Popkollo Hultsfred tagit beslutet att lägga sin verksamhet på is tills vidare.

8 november

Vi söker praktikanter till Popkollos rikskansli

Nu söker vi praktikanter som vill vara med och jobba för en jämställd musikscen med (…)

26 oktober